Tento dokument byl načten z úřední desky, kterou vede Obec Kly.
1
<br>
<br> odbor veřejné správy,dozoru a kontroly
náměstí Hrdinů 1634/3
Praha 4
140 21
<br> Č.j.MV-77076-16/ODK-2017
<br> Praha 3.srpna 2017
<br>
Členové zastupitelstva obce Kly
obec Kly
prostřednictvím elektronické pošty na: zastupitelekly@seznam.cz
<br> Stanovisko k otázce fungování orgánů obce Kly při poklesu členů zastupitelstva obce
<br> Na základě žádosti členů zastupitelstva obce Kly učiněné na osobním jednání
mezi zástupci Ministerstva vnitra,odboru veřejné správy,dozoru a kontroly,a členy
zastupitelstva obce Kly,které se uskutečnilo dne 3.srpna 2017,o výklad ke
kompetencím orgánů obce Kly v okamžiku,kdy se počet členů zastupitelstva obce
sníží pod pět,sděluje Ministerstvo vnitra z pozice věcného gestora zákona o obcích
následující shrnující výkladové stanovisko <.>
<br>
a) K postavení čtyřčlenného zastupitelstva obce Kly
<br> Zastupitelstvo obce Kly v počtu čtyř členů je stále zastupitelstvem obce
Kly se všemi rozhodovacími kompetencemi s výjimkou rozhodování
o záležitostech podle § 84 odst.2 a § 85 zákona o obcích (kromě rozpočtových
opatření a pravidel rozpočtového provizoria).Pokles členů zastupitelstva obce
způsobuje „toliko“ omezení některých kompetencí (viz předchozí věta) a aktivuje
povinnost konat v obci nové volby.Pokles členů zastupitelstva obce však nemá
vliv na samotné postavení zastupitelstva obce,které je i tak stále nejvyšším
obecním orgánem,který (jako jediný Ústavou České republiky zmiňovaný
orgán obce) stojí z hlediska výkonu samostatné působnosti nad ostatními
orgány obce,včetně starosty obce,který je povinen plnit úkoly,které jsou mu
zastupitelstvem obce (byť „pokleslým“) uloženy <.>
<br>
b) K možnosti čtyřčlenného zastupitelstva obce vyhradit si rozhodování
záležitostí,které by jinak mohl samostatně rozhodovat starosta obce
<br> Byť zákon o obcích v ustanovení § 90 omezuje „pokleslé“ zastupitelstvo obce
ve výkonu určitých kompetencí (jde o tzv.vyhrazené kompetence podle ustanovení
§ 84 odst.2 a § 85 zákona o obcích),není tímto ustanovením dotčeno ustanovení
§ 84 odst.4 zákona o obcích,podle kterého si (i „pokleslé“) zastupitelstvo obce
může vyhradit k rozhodování všechny záležitosti v samostatné působnosti <.>
V realitě obce Kly,ve které se rada obce nevolí,si XXX stávající čtyřčlenné
zastupitelstvo obce může pro sebe usnesením vyhradit k rozhodnutí vše <,>
<br> *MVCRX03KZHRH*
MVCRX03KZHRH
prvotní identifikátor
<br>
<br>
<br>
2
<br> o čem by jinak samostatně mohla rozhodovat starostka obce (resp.dosavadní
starostka obce),případně rozhodovací kompetenci starostky obce omezit
(např.umožnit jí samostatně rozhodovat XXX do určitého finančního limitu
apod.).Pokud by starosta obce takováto omezující rozhodnutí zastupitelstva
nerespektoval,jedná v rozporu se zákonem o obcích <.>
<br>
c) K možnosti čtyřčlenného zastupitelstva obce omezit starostu obce
v zastupování obce navenek
<br> Vzhledem k tomu,že zákon o obcích se zmiňuje o vyhrazených kompetencích
toliko ve vztahu k zastupitelstvu obce a radě obce,nelze ve vztahu ke starostovi
obce hovořit o XXX,že by měl některé kompetence vyhrazeny.To platí i pro
ustanovení § 103 odst.1 zákona o obcích,dle kterého starosta obce zastupuje obec
navenek.Je tak možné,aby si zastupitelstvo obce (včetně stávajícího
zastupitelstva obce Kly) vyjma rozhodovacích kompetencí,vyhradilo též
kompetenci zastupovat obec navenek,což bude v praxi realizováno tak,že
bude usnesením pověřen člen zastupitelstva obce (odlišný od starosty obce)
k tomu,aby v určité věci za obec jednal navenek (s ohledem na ústavní postavení
zastupitelstva obce si lze představit,že takovýmto způsobem bude starosta obce
kompetence za obec jednat i zcela zbaven,s výjimkou záležitostí,kde tomu brání
zvláštní právní předpisy,např.procesní předpisy) <.>
Výše uvedené závěry lze aplikovat bez dalšího i v situaci,kdy funkci
starosty obce vykonává na základě ustanovení § 107 zákona o obcích
tzv.dosavadní starosta obce <.>
<br> Předmětné stanovisko Ministerstva vnitra,které je orgánem pověřeným
k výkonu kontroly a dozoru nad výkonem samostatné působnosti orgánů obcí
a gestorem zákona č.128/2000 Sb <.>,o obcích (obecní zřízení),vychází ze setrvalého
právního názoru Ministerstva vnitra na danou problematiku,který byl též obšírně
prezentován i v několika stanoviscích pro obec Kly (např.č.j.MV-77076-8/ODK-
2017,nebo MV-77076-15/ODK-2017) a při osobním jednání,které se v obci Kly
konalo dne 19.července 2017 za účasti členů zastupitelstva obce,dosavadní
starostky obce a dosavadního místostarosty obce Kly <.>
<br>
<br>
Ing.XXXXX XXXXXXXXXX
ředitelka odboru
<br> v z <.>
JUDr.XXXX XXXXX
zástupce ředitelky odboru
Na vědomí:
Vážená paní
XXXXX XXXXXXXX
dosavadní starostka obce
obec Kly
prostřednictvím elektronické pošty na: starosta@kly.cz
<br> Vyřizuje: Mgr.et Mgr.XXXXX XXXXXXX
tel.č.: XXX XXX XXX
e-mail: odbordk@mvcr.cz
<br>
<br>
2017-08-03T08:21:12+0000
Not specified
Načteno
Meta
Rozpočet
Další dokumenty od Obec Kly | ||
---|---|---|
28. 11. 2019 | Návrh havarijního plánu Spolany Neratovice | |
19. 11. 2019 | Střednědobý výhled rozpočtu ZŠ a MŠ na rok 2021 - 2022 | |
19. 11. 2019 | Návrh rozpočtu ZŠ a MŠ na rok 2020 | |
18. 11. 2019 | Svolání závěrečného jednání KoPÚ Skuhrov u Mělníka | |
12. 11. 2019 | Návrh střednědobého výhledu rozpočtu Svazku měst a obcí VKM | |
...a další |