Tento dokument byl načten z úřední desky, kterou vede MČ Brno - Jundrov.
]OSEF OCELKA
<br> Josef Ocežka se narodil v Nových Dvorech u Lipníku nad Bečvou 12.březnu 1909.Po maturitě na reálném gymnáziu \' roce 1928 vykonával prezenční službu ve Škole pro důstojníky pěšího \'ogska v záloze \“ Opavě.Na ni navázal Studiem na Vojenské akademii v Hranicích poté.co se roz- hodl pro drahu vojaka : povolaní.V letech 1934 až 1935 absolvoval kurz leteckého pozorovatele zbrani 11 v roce 1937 se dočkal oficiálního přelo-
<br> icní k lctcctru.Krátce před německou okupací stačil dokončit výcvik pilota \'íceinotorových letonnů,včetne klll'le nočního létání <.>
<br> Na.fnůt'nkn července 1939.\“ licitlnoali nndptn'učiket.ilegálně pře-
<br> XXX do Polsko.X měsíc později odplul do Francie a až do vypuknutí
<br> války sloužil V cizinecké legii Dne 28.října 1939 byl přidělen
<br> k přcškoicní !( CIR (Centre d'Instruclion li la Reconnaissance) do 'l'onrs a v druhé polovině prosince absolvoval praktické ostré střelby n Centro FZ (Centre d'lnstrncrion au Tir) v Cazanx.odkud se do Tours vratil 33.nroaincc.Přesně po měsíci.23.ledna 1940.odjel na letiště Chartres k proškolení na stíhacího pilota u CIC (Centre d'instrnciion ii la Cliaaázu').avšak 18.dubna 1946 putoval do Chateauroux k CIB (Centre d'lnstruciions au Bombardoment).S plnlnnsli od 1.května 19-40 byl po- výšcn do hodnosti kapiiáoa.ale než mohl být přidělen k bojové jednol- cc.Francie kapitulovala.Dne 19.června odplul z přístavu Bordeaux a 23.června přistál v jihoanglickěin přístavu Fnlmúlllil <.>
<br> Na půdě Velké Británie se na základně Gosford z kapitána českoslo- venského letectva snil Pilot Officer dobrovolnické zálohy britského krá- lovského letectva (RAF VR? & čislem 33 5663'
<br> Dne 3.srpna 1940 byla na základně Honšngton oficiálně založena
<br> 31 l.Ceskoslovenska bombardovací peruť a XXXXX Occika.nynijiž v hod- nosti Flight Lieutenant.se stal jedním ?.letců zakládajícího kádru.V polovině srpna byl zařazen do jedné z prvních šestičlen- ných osádek a jako druhý pilot osádky Sgt Františka Talbot-ai) se 10.září 1940 zúčastnil prvního náletu pe- rutě na seřazovací nádraží v Bruselu <.>
<br> Do konce října vykonal celkem sedm operačních lctů na postu druhého pilota.Svůj osmý operační let.poslední v roce l9=1[l.provedl 21.prosince jižjnko v'e- 1ítel osádky.Po povýšení do hodnosti Squadron Leader mu bylo 17.ledna l94l svěřeno volení letky „B“.2: Si'ého desátého operačního lctn dne 16.ledna 1941 se musel s Wellingtonem Mk.lC.KX a W (RIOÉI) vrátit po dvou hodinách pro poruchu motoru.V polovině dubna 1941 byl povýšen na štábního kapitána a kon- cem měsíce počet jeho operačních lean dosáhl devěia- dvaceti <.>
<br> Dne 14.června 1941 mujakn prvnímu čs.bombar- dovacíinn letci britský XXXX XXXX Vl.udělil záslužný
<br> letecký knz (Distinguished Flying CIDSH - DFCL Od 3 ČCt't'třštt't ltfllll.- dil \WCdr Josefa Schejbala ve funkci velitele perutě a stal.v; „ put-atti třetím velitelem jednotky.Povýšení do ltOCltthll Wing Connnandcr nie :.ledovalo s mě:;íčním zpožděním l 1.srpna 1941 <.>
<br> Předepsaný operační tttrnus () délce 200 hodin ukončil =l.zai'í to.: 1 nit- letem na Brest.avšak i nadále setrval na svém velitelském postu a ptr kračoval také v operačním létání.Svůj poslední 45.operační let pt'nvcttl 9.ledna 1942 a předepsaný limit 200 hodin překročil o d\acct ctvři.t pul hodiny.čímž se dostal na první místo mezi přÍSittšlliky perutě » ucit-:““ Sim počtem operačních letů i hodin běhomjcjí služby u lunnlmnin'-.<.> =t„ ho letectva <.>
<br> O ryzím charakteru W/Crlr Ocelky coby velitele perutě tlohi'v vypoví-— dá událost z 20.října Wall.Tehdy 31 ].peruť vyslala devět svých li.—ton- nit bombardovat Brémy.Kapitán Wellingtonu Mk.IC.KX o iš (lt tmm Sgt XXXXXX XXXXXXXXX však přerušil start sveho stroje.protože se ma nezdál chod levého motoru a měl obavu.že by se stroj nemusel \ 1-1'1l.T:: také po vystoupení z letounu hlásil W/Ctlr Ocelktivi.Ten IICtiltitl Ilit" fw znovu motorovou zkoušku.ta však žádnou zavadit neprošel/anu i * vxpomíuá XXXX XXXXXX Prochazka:
<br>.<.> Occlka přemýšlí.Mii t'il'lil'f' smysl pro rpmtwilnoxr.Vim,ři- m' --:_- lmrlne' ttechtčl ublížil žádnénnt pilotovi.krvi-_t'gja pro „čim nit.-a' „ mailu- ršiin člověk.Vi,že každý : privát/kv Juri Jlir-rirri l'_\'.5't!ťlil._jt'-il.t nen-r r kun- cit'lt.A to.ri mi teď in_vtlt' :: mně.Ki'istcprrnc! 'onyčnč.s'c- ()(—elán ke urně obrátil <.>
<br>.<.> Třtk co.polarita :uarn? "
<br> „Pane štábní kapitáne.lev)“ timlnr se mně přeci _,icn.<.>."
<br> Orfet'ktf mávl ()(lnt'r'lrit'č r'trkrni <.>
<br>.<.> Rak dobře." řekl.a m bylo vše.<.>.Derfimiktr" puk-rcn'ot—ui ppm;).-,- lm.rnrn k denimtlkovi—a'o/ěmt'i.tmjirimu opodál,<.>,prijedu.se zlo itn/ir titrniiii Jedle napřed.ar'mi pošlou moji r_ýrnry'.“ Pariiml.ch na hodinky.<.>,i'nlwnn Sám.Bezioiiajrme :tmt'ili „umim času.'“
<br> lbjfici.kteří se kolem velitele (: ]If)l'(i(l'k_\' lmntbmrlržrn „vběhli 1'L' raněný“ ;rístiq:.;ticlrli.Uvčrt'rmniii „ti litím okmnžikn.t'rlnrint t'r) t'fr'ň'fll „.t nm „'
<br>.<.> Pane,t'rfíbn i kapitáne,lilríxi'm rirri-ti"
<br> Na zúv...
Načteno
Meta
Nic nerozpoznáno
Další dokumenty od MČ Brno - Jundrov | ||
---|---|---|
03. 07. 2018 | Ministerstvo obrany vydává veřejnou vyhláškou návrh opatření obecné povahy - ochranná pásma leteckých pozemních zařízení - radiolokátor Sokolnice | |
03. 07. 2018 | Záměr č.j. MMB/0269976/2018 | |
28. 06. 2018 | Rozpočtové opatření č. 7/2018 | |
28. 06. 2018 | Rozpočtové opatření č. 6/2018 | |
28. 06. 2018 | Rozpočtové opatření č. 5/2018 | |
...a další |